Voor een vrijblijvende afspraak bel 020-7741109

De kracht van een powernap op het werk

Het wordt tijd dat Nederlandse bedrijven de powernap als iets gezonds en normaals gaan zien. Nu de ruimtes met de bedden nog. Zolang de powernap op het werk nog niet is ingeburgerd kun je op thuiswerkdagen en in het weekend deze gewoonte zelf al invoeren.

Waarom is het goed om een powernap te nemen?

1.Niet genoeg slaap s’nachts.

2. Slechte voeding

Veel mensen voelen zich moe in de namiddag vanwege een lage bloedsuikerspiegel na de lunch. Dit kan worden veroorzaakt door voedingsmiddelen met onvoldoende  eiwitten en vezels en te veel suikers en andere koolhydraten.

3. Onze lichamen zijn zo geprogrammeerd

Het is volkomen natuurlijk dat het lichaam in de middag behoefte heeft aan slaap (ongeacht of we s’ nachts genoeg hebben geslapen). Een dutje (van zelfs maar 15 min) kan je alerter maken.

4. Effectiever dan cafeïne

Een powernap helpt je lichaam om echt te herstellen en de impact is langduriger dan die van cafeïne houdende dranken.

5. Stimuleert het geheugen

Uit onderzoek aan de Harvard Medical School bleek dat dutten een doeltreffend instrument is voor het verbeteren van het geheugen en het leervermogen.

6. Effect op uw gezondheid

Uit vele studies blijkt dat dutten het risico verlaagd op overlijden aan hart-en vaatziekten. Andere voordelen zijn minder stress en een lager risico op een hartaanval, beroerte, diabetes en overgewicht.

7. Maakt creatiever

Onderzoek laat zien dat een dutje het type geheugen stimuleert dat ons helpt om de grote lijnen te zien en creatiever te worden.

10. Het verbetert je prestaties

Uit onderzoek naar piloten bij de NASA bleek dat een dutje tijdens de vlucht (terwijl een co – piloot vloog) de prestaties en alertheid gigantisch verbeterde.

 

Wat is de perfecte powernap?

1 . Let op de tijd

De meest gunstige dutjes op het werk zijn minder dan 20 minuten. 20 Minuten is goed in te plannen en je hebt toch de voordelen van een verbeterde stemming, concentratie, alertheid en verbeterde motorische vaardigheden.  Zet wel een wekker zodat je op tijd wakker wordt.

2 . Zoek een rustige en donkere plaats en gebruik bijvoorbeeld oordoppen en iets om je ogen te bedekken zodat het echt donker is.

3 . Liggen. Het is het beste om te gaan liggen, dan val je een stuk sneller in slaap dan zittend.

4 .Ontspan. Je kunt ontspannen door je te concentreren je op je ademhaling  en bewust je spieren te ontspannen.

5 . Combineer met cafeïne.

Als je een extra boost nodig hebt naast je dutje neem dan een kop koffie voordat je je powernap neemt. Het duurt 20 minuten voordat koffie gaat werken. Zo sta je extra energiek op.

6 . Plannen. Plan je dutje vooraf, zodat je dit ook daadwerkelijk en ongestoord doet.

8 . Voel je niet schuldig, maar profiteer van de voordelen zoals extra alertheid en productiviteit.

http://lifehacker.com/5950732/the-science-of-the-perfect-nap