Voor een vrijblijvende afspraak bel 020-7741109

Een zittend leven is ongezond

zitten staan

Wat blijkt uit nieuwe onderzoeken; 150 minuten matig intensief bewegen (sporten) per week is niet genoeg. Als je daarnaast meer dan 8 uur per dag zit, verhoog je de kans op sneller overlijden met 50Minder zitten geeft levenswinst en de bekende gezondheidswinst van sporten blijft bestaan. Maar als je 150 min per week sport, maar vervolgens meer dan 8 uur per dag zit heb je dezelfde kans om dood te gaan als iemand die niet sport maar wel overdag genoeg beweegt.

Dat komt doordat het sporten geen invloed heeft op de andere 15,5 uur per dag die we dagelijks wakend doorbrengen. De sterftekans door zitten heeft te maken met de balans tussen zitten en lichtintensieve activiteiten. We werken gemiddeld 40 uur en hebben 40 uur vrije tijd. Gedurende een werkdag zitten we zo’n 7 uur en in onze vrije tijd zitten we gemiddeld 85%. Zowel gedurende werk als in onze vrije tijd is er dus veel gezondheidswinst te behalen.

Waarom is zitten ongezond?
Het spiergebruik tijdens zitten neemt zoveel af dat de stofwisseling er ongunstig door verandert.
Waarom is zitten ongezonder dan bijvoorbeeld staan?
Het grote verschil is het gebruik van je beenspieren. Dit is een grote spiergroep in het lichaam. Bij langdurig zitten gebruik je deze minimaal, terwijl je zo’n grote spiergroep niet urenlang ongebruikt moet laten. Die spieren zijn gemaakt om te bewegen
Maar minder dan 6 uur zitten in je vrije tijd, lukt je dat als krantenlezer of televisiekijker?
Zorg dat je recht zit en niet onderuitgezakt op de bank. Gebruik een stappenteller (minimaal 10.000 stappen per dag) om in de gaten te houden of je genoeg beweegt en doe klusjes tussendoor. En streef ernaar meer activiteiten staand uit te voeren.
Gedurende een werkdag is er meer sta tijd te behalen door zit-sta bureaus te gebruiken en regelmatig pauzes te houden en van je bureau weg te lopen.
Werkt een zit sta bureau?
Het zit-sta bureau is nog niet ingeburgerd in het Westen. Bij Google en Yahoo-vestigingen in Australië al wel. In pilots van onderzoeken bleek er een zitvermindering van 1,5 a 2 uur per dag.

De komende jaren gaan bedrijven meer aandacht besteden aan het stimuleren van een sta-houding en beweging gedurende een werkdag.Wil je weten hoe je dit gedrag binnen je organisatie kunt stimuleren lees dan i.i.g. het interview met onze ergonoom in deze nieuwsbrief, kijk op de pagina over ergonomisch advies of neem contact op 020 7741109.

(Bron: Een zittend leven duurt niet lang, NRC 7 & 8 sep 2013)