Voor een vrijblijvende afspraak bel 020-7741109

Freekje Bots geïnterviewd voor ‘The Next Women’

Exclusief Ondernemers Interview: Freekje Bots

Wie ben je, wat is je business? Freekje Bots (38), ik ben gezondheidsmanagementadviseur en eigenaar van Bots BodyWorks. We bestaan 5 jaar. We begeleiden bedrijven bij het opzetten van een gezondheidsmanagementbeleid en de interventies die daarbij horen.

Hoe sta je er nu – zakelijk – voor? Het team van BBW (Bots BodyWorks) bestaat uit een groep masseurs (15), een beweginingswetenschapper/ergononome, fysiotherapeut/ergonoom, bedrijfsartsen, arbeidsdeskundige, arbeidshygienist, mindfulnesstrainer, verzuimcoordinator, body awarenesstrainer, leefstijldeskundige. Het aanbod is dynamisch dus voor nieuwe opdrachten zoals de gezondheidsweken worden soms hardlooptrainers of andere deskundigen aangetrokken. Deze mensen zijn niet fulltime maar werken op freelancebasis.
Iets over de cijfers? Onze omzet is 6- cijferig met een gezonde winstmarge. We hebben een aantal vaste opdrachtgevers, naast ad-hoc opdrachtgevers.

Hoe het allemaal begon? Vijf jaar geleden was ik na twee studies (Maatschappelijk Werk en Cultuur, Organisatie en Management ) wel uitgeleerd en ook bij mijn bijbaan als officemanager en pz adviseur miste ik uitdaging. Ik heb in mijn leven altijd veel gesport en gedanst en dit fysieke altijd gecombineerd met een grenzeloze interesse in alles wat met de wisselwerking tussen lichaam en geest te maken heeft. Op mijn toenmalige werk maakte ik kennis met stoelmassage. Ik was onder de indruk van het effect wat deze stoelmassage op mij had: zeer rustgevend. En ik kon na de slaperigheid van me te hebben afgeschut weer met hernieuwde energie aan het werk. Dit bracht mij op een idee, en dat heb ik uitgewerkt.

Wat was de eerste stap op weg naar succes?
Het bedrijf wat destijds stoelmassage organiseerde bood allerlei diensten aan op het gebied van gezondheid en preventie. Ik dacht: “dit kan ik ook maar dan beter”. Een betere werkgever voor mijn werknemers zijn en daardoor ook betere werknemers aantrekken die het beste uit zichzelf willen halen.
Daarna was het een heel gaaf moment om mijn eerste klanten binnen te halen en te merken dat zij ontzettend blij waren met de stoelmassages die we gaven. Later kwamen hier steeds meer diensten bij die onder de noemer gezondheidsmanagement vielen. Ik stopte zelf met masseren en ging Bots BodyWorks verder uitbouwen met diensten die ervoor zorgen dat werknemers lekker in hun vel komen zitten.

Toen je begon: had je startkapitaal nodig? Startkapitaal heb ik niet nodig gehad . Destijds is mijn website en huisstijl ontworpen en gebouwd door het bedrijf waar ik wegging. Deze huisstijl is nog steeds passend. Mijn website heb ik nu net na 5 jaar weer vernieuwd.

Als je één advies zou mogen geven aan een startende ondernemer, welk zou dat zijn? Durven en doen. Niet te lang nadenken van te voren.
Ik wist voordat ik startte dat ik niet alleen stoelmassages wilden gaan aanbieden maar een breder dienstenpakket wilde neerzetten. Dus bedacht ik de enigszins saaie overkoepelende term: gezondheidsmanagement. Hierdoor creëerde ik voor mezelf potentie tot groeien.

Heb je een vallen en weer opstaan-moment gekend? Eigenlijk ervaar ik mijn bedrijf als 1 stijgende lijn. Wat ik echt heb moet leren als zelfstandig ondernemer is dat je met onzekerheid om moet leren gaan en erop moet leren vertrouwen dat er altijd weer werk naar je toe komt. Vaak uit onverwachtse hoek. Mijn omzet groeit nog flink ieder jaar.

Wat zou je achteraf gesproken anders doen, nu je 5 jaar bezig bent? Ik zou meer vertrouwen op het feit dat er altijd weer nieuwe dingen op je pad komen. Ook merk ik dat de groei naar nieuwe diensten zich natuurlijkerwijs ontwikkelt.

Wat zijn jouw lessons learned? Als voorheen een werknemer zich ziek meldde of als er een opdracht op korte termijn binnenkwam was ik bang geen vervanging te vinden of de klant te moeten teleurstellen. Uiteindelijk blijkt dat ik het altijd weer op tijd geregeld krijg.

Zet jij social media in?Ja, linkedin, twitter en facebook. Twitter en linkedin zijn voor mij meer informatiebronnen dan potentiële opdrachtgevers.
Ik richt mij op mkb en (middel)grote bedrijven, die zoeken voor diensten niet echt op social media. Er komen vooral opdrachten via google of via mijn eigen netwerk binnen.

Hoe heb je jouw merk gebouwd? Mijn website is mijn visitekaartje, dus daar besteed ik veel aandacht aan en zorg dat ik goed vindbaar ben op Google. Verder onderhoud ik mijn bestaande klantenkring goed en zorg ik dat ik in gesprek blijf. Ik luister naar de klant en pik op waaraan op het gebied van preventie en gezondheidsmanagement behoefte is. Zo zijn veel bedrijven ontevreden over de bedrijfsarts via de grote arbodiensten. Ik speel hier op in door dit zelf voor bedrijven te gaan regelen.

Hoe ga je om met deze economische crisis? Ik heb tot nu toe geen last van de crisis en ben alleen maar doorgegroeid. Er zijn minder evenementen maar meer vaste klanten en die vaste klanten blijf ik bedienen met nieuwe relevante diensten. Ook merk ik dat opdrachtgevers steeds vaker via via bij mij terecht komen.
Ik blijf relatief veel investeren in mijn vindbaarheid op Google.

Waaraan moet een merk volgens jou in deze tijd voldoen? Curatesse, met passie over je bedrijf kunnen vertellen, kwaliteit leveren en liefst nog wat extra doen.’ Practice what you preach’: wij dragen uit dat je goed voor jezelf moet zorgen door gezond te leven. Dat doen wijzelf ook. Wij hebben bijvoorbeeld geen mensen die roken die voor ons werken. Ook sporten de meeste mensen veel en eten gezond.

Hoe kies je jouw zakenpartners? Op basis van intuïtie en werkervaring. Ik heb met alle professionals een gesprek en de masseurs moeten mij masseren. Dat is natuurlijk geen straf en de beste manier om te ‘voelen’ of ze goed zijn. Met de professionals (bewegingswetenschappers, fysiotherapeuten, bedrijfsartsen etc) ga ik uitgebreid in gesprek. Daarna evalueer ik met de klant of het bevallen is en stuur ik bij waar nodig.
En wie zijn je adviseurs? Mijn man heeft commercieel en contractueel veel ervaring. Vooral de eerste paar jaar heeft hij vaak offerts doorgelezen en van commentaar voorzien. Ook spraken we de gesprekken met klanten van te voren door. Inmiddels doe ik dit grotendeels alleen. Verder lees ik veel kranten en online media en volg ik discussies op platforms zoals linkedin en twitter.

Wat zijn je doelen voor de komende drie jaar? Je groeistrategie? Het onderhouden en verder uitbreiden van het dienstenpakket van Bots BodyWorks en daarnaast de relatie met mijn klanten intensiveren.
Luisteren naar de wensen van de klant, verder veel lezen en inspelen op thema’s als duurzaamheid en vergrijzing. Bedrijven zitten nu in financieel zwaar weer maar een aantal bedrijven beseffen ook dat straks de arbeidsmarkt weer krapper wordt en de werknemerspopulatie vergrijsd.
Mijn aanbod pas ik constant aan op de vraag en is dan ook dynamisch. Doordat ik een groot netwerk heb bedenk ik samen met de opdrachtgever welk aanbod passend is. Ik werk dus vraaggestuurd. Dit kan ik ook doen omdat ik alleen maar met (vaste) freelancers werk. Ook wil ik verder groeien in mijn adviseursrol.

http://www.thenextwomen.nl/2012/09/exclusief-ondernemers-interview-freekje-bots/